وبلاگ صالحین شهید فهمیده رفسنجان
وبلاگ صالحین شهید فهمیده رفسنجان
بسم رب الشهدا:وبلاگ صالحین شهید فهمیده رفسنجان برای پایگاه های بسیج وسرگروه های صالحین و عموم مردم

وبلاگ صالحین شهید فهمیده رفسنجان

🌹🌹🌹🌹🌹
🌹🌹🌹🌹
🌹🌹🌹
🌹🌹
🌹

🌹🌹پیامبر صلی الله علیه و آله🌹🌹 :
اَکْرَمُ اَخلاقِ النَّبیّینَ وَ الصِّدّیقینَ وَ الشُهَداءِ وَ الصّالِحینَ التَّزاوُرُ فِى اللّه ِ؛

⬅🌹🌹پیامبر صلی الله علیه و آله🌹🌹 :
بزرگوارانه ترین اخلاق پیامبران، صدیقین (انسان هاى راستین) شهدا و صالحین،دیدار یکدیگر براى خداست.➡
🔍دعائم الاسلام، ج 2، ص 106.

✔وبلاگ صالحین شهید فهمیده رفسنجان .
🌹🌹🌹🌹
🌹🌹🌹
🌹🌹
🌹

مربی باید چگونه باشد؟

   يكشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۲۷ ب.ظ        

🌴وبلاگ صالحین شهید فهمیده رفسنجان🌴

🔴مربی باید چگونه باشد؟
 ﻭﻗﺘﯽ ﭘﺎ ﺑﻪ ﻋﺮﺻﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ  ﺳﺎﺯﯼ ﻭ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻭ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﯽ  ﮔﺬﺍﺭﯼ ﺍﻭﻟﯿﻦ
 ﭼﯿﺰﯼ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﯿﺎﻣﻮﺯﯼ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻮ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻡ ﯾﮏ ﻣﺮﺑﯽ ﭼﻪ
 ﻭﯾﮋﮔﯽ  ﻫﺎﯼ ﺭﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯽ. ﺁﻥ  ﻭﻗﺖ ﺩﯾﮕﺮ ﻓﺮﻗﯽ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ
... ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﭘﺎﯾﮕﺎﻩ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺑﺎﺷﯽ ﯾﺎ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﯾﺎ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﯾﺎ
 ﺷﻨﯿﺪﻥ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻭﯾﮋﮔﯽ  ﻫﺎ ﺍﺯ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻪ  ﺍﯼ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ
 ﺁﻧﭽﻪ ﻣﯽ  ﮔﻔﺖ ﻋﻤﻞ ﻣﯽ  ﮐﺮﺩ ﺧﺎﻟﯽ ﺍﺯ ﻟﻄﻒ ﻧﯿﺴﺖ؛ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻋﻠﯽ
...ﺻﻔﺎﯾﯽ ﺣﺎﺋﺮﯼ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰﺵ ﺭﺍ ﻭﻗﻒ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺧﻠﻖ ﺍﻭ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ
 »ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺧﻮﺏ ﮐﺴﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﻓﻘﻂ ﺩﺭﺳﺶ ﺭﺍ ﺧﻮﺏ ﺑﺪﻫﺪ ﻭ ﺑﺮﻭﺩ. ﯾﮏ
 .ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺯ  ﺍﯾﻦ  ﮐﻪ ﻣﺪﺭﺱ ﺧﻮﺑﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺮﺑﯽ ﺧﻮﺑﯽ ﻫﻢ ﺑﺎﺷﺪ
 ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺶ  ﺁﻣﻮﺯ ﺧﻮﺩ ﺷﻨﺎﺧﺖ، ﻋﺸﻖ ﻭ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﻭ ﭘﺸﺘﮑﺎﺭ ﻭ
 ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﺑﻮﺟﻮﺩ ﺑﯿﺎﻭﺭﺩ. ﺩﺭﺱ ﺧﻮﺏ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﺧﻮﺑﯽ
 ﻧﻨﺸﯿﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻃﻠﺐ ﻭ ﺁﻣﺎﺩﮔﯽ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻓﺮﺩﯼ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﯿﮕﺎﻧﻪ ﻭ
 ﯾﺎ ﺳﺮﻭﺩﯼ ﻭ ﺯﻣﺰﻣﻪ  ﺍﯼ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﺴﮕﺮﻫﺎ. ﺁﻥ ﺩﺭﺱ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻏﻮﻏﺎﯼ ﺩﺭﻭﻧﯽ
 ﺩﺍﻧﺸﺠﻮ ﮔﻢ ﻣﯽ  ﺷﻮﺩ ﻭ ﯾﺎ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﻧﻤﯽ  ﮔﺮﺩﺩ. ﺍﻣﺎ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺷﺎﮔﺮﺩ
 ﺁﻣﺎﺩﮔﯽ ﻭ ﻃﻠﺐ ﺁﻣﺪ، ﺍﻭ ﺧﻮﺩﺵ ﮐﻤﮏ ﻣﯽ  ﮐﻨﺪ ﻭ ﺣﺘﯽ ﮐﺴﺮﯼ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ
.ﻓﮑﺮ ﻭ ﺑﺤﺚ ﻭ ﺳﺌﻮﺍﻝ ﻭ ﭘﺮﺳﺶ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﻣﯽ  ﻧﻤﺎﯾﺪ
:ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺁﻣﺎﺩﮔﯽ ﻭ ﻃﻠﺐ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮ ﺷﻨﺎﺧﺖ  ﻫﺎﯾﯽ ﺩﺍﺩ
     1‐  ﻫﺪﻑ2    ‐ ﻭﻇﯿﻔﻪ3     ‐ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺗﺎ ﻫﺪﻑ4«‐ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻭ ﺳﺨﺘﯽ ﺭﺍﻩ
 ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻗﺴﻤﺖ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺑﺤﺚ ﻫﺪﻑ، ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻫﺪﻑ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ
:ﺑﯿﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ
»ﻫﺪﻑ
 ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﻫﺪﻑ ﺭﻭﺷﻦ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﺑﺮ ﻓﺮﺽ ﺟﻨﺒﺸﯽ ﻭ ﺷﻮﺭﯼ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﻘﻠﯿﺪﯼ
 ﻭ ﺳﻨﺘﯽ ﺍﺳﺖ، ﺭﯾﺸﻪ  ﺁﻭﺭﺩ. ﺑﮕﺬﺭ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﻃﺎﻟﺐ
 ،ﻣﺠﻬﻮﻝ ﺣﺘﯽ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﻭ ﻋﺎﺩﺕ ﻫﻢ ﻧﻤﯽ  ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺟﻨﺒﺸﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ
!ﻣﮕﺮ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺑﻮﺯﯾﻨﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﯾﺎ ﺑﯽ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻭ ﭘﺴﺖ
 ﻣﻦ ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﺭﺍ ﺩﯾﺪﻩ  ﺍﻡ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ  ﻫﺎﯼ ﺑﺎﻻ ﺑﻪ ﺣﯿﺮﺕ ﺭﺳﯿﺪﻩ  ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺁﺧﺮ
 ﭼﻪ ﮐﺎﺭﻩ  ﺍﯾﻢ ﻭ ﭼﻪ ﺧﺎﺻﯿﺘﯽ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﯾﺎ ﺑﻪ ﻧﻔﺮﺕ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻩ  ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺎ
ﺑﯽ  ﻓﺎﯾﺪﻩ  ﺍﯾﻢ ﻭ ﺍﻧﮕﻞ ﻭ ﺣﺘﯽ ﻣﻀﺮ ﻭ ﻣﻔﺴﺪﯾﻢ! ﻭ ﭼﺮﺍ؟
 ﭼﻮﻥ ﺍﯾﻦ ﺳﺌﻮﺍﻝ  ﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﺭﻭﺯ ﺍﻭﻝ ﻃﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﺟﻮﺍﺏ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ
 ﻭ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺍﯾﻦ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺭﺍ ﺣﻞ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﺁﻥ ﻫﻢ ﻧﻪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﮐﻼﺳﯿﮏ ﮐﻪ
.ﺑﺪﺍﻥ ﺍﯾﺪﮎ ﷲ ﺗﻌﺎﻟﯽ، ﻭ ﺗﻮ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﯾﻦ ﻫﺪﻑ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯽ
 ﻫﺪﻑ ﺗﺰﺭﯾﻘﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺗﺤﻤﯿﻠﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﻣﺮﺑﯽ ﺁﻥ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﻫﺪﻑ ﺭﺍ ﺑﻪ
 ﺯﻭﺭ ﺑﻘﺒﻮﻻﻧﺪ. ﻣﺮﺑﯽ ﮐﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻘﺪﻣﺎﺕ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻣﯽ  ﮐﻨﺪ ﻭ
.ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺭﺍ ﻣﯽ  ﭼﯿﻨﺪ ﺗﺎ ﻃﺮﻑ، ﺧﻮﺩ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﺑﮕﯿﺮﺩ ﻭ ﺑﯿﺎﯾﺪ
 ﻣﺮﺑﯽ ﻣﯽ  ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺎ ﺗﻨﺪﯼ ﺳﺌﻮﺍﻝ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﭼﺮﺍ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺭﺍﻩ ﺁﻣﺪﻩ  ﺍﯼ ﻭ ﺁﻥ  ﮔﺎﻩ ﺍﺯ
 ﺳﺨﺘﯽ  ﻫﺎﯾﺶ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﻧﻪ ﺍﺯ ﺧﻮﺑﯽ  ﻫﺎﯾﺶ. ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺷﺎﮔﺮﺩ ﺧﻮﺩ ﻋﮑﺲ
 ﺍﻟﻌﻤﻞ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩ ﻭ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﮐﺮﺩ، ﺧﻮﺩ ﺧﻮﺑﯽ  ﻫﺎ ﻭ ﺳﺨﺘﯽ  ﻫﺎﯾﺶ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﻥ
 ﮐﻨﺪ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﮐﻪ ﻣﯽ  ﺩﻫﺪ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﺪﺳﺖ ﻣﯽ  ﺁﻭﺭﺩ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﮐﻨﺪ. ﺁﻧﭽﻪ
 ﺑﺪﺳﺖ ﻣﯽ  ﺁﯾﺪ ﺍﮔﺮ ﺩﺭﺳﺖ ﺷﺮﻭﻉ ﮐﻨﯽ ﻭ ﺩﺭﺳﺖ ﺣﺮﮐﺖ ﮐﻨﯽ، ﺁﮔﺎﻫﯽ ﻭ
 ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺕ ﻭ ﺍﺯ ﻫﺴﺘﯽ ﻭ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﺣﺮﮐﺖ ﺗﻮ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻫﺴﺘﯽ ﺍﺳﺖ
 ﻭ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﯾﻦ ﺷﻨﺎﺧﺖ  ﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻘﯿﺪﻩ  ﻫﺎ ﻭ ﺟﺒﻬﻪ  ﮔﯿﺮﯼ  ﻫﺎ ﻣﯽ  ﺭﺳﯽ ﻭ ﺑﺮ
 ﺍﺳﺎﺱ ﺍﯾﻦ ﻋﻘﯿﺪﻩ  ﻫﺎ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽ  ﮐﻨﯽ ﻭ ﻣﯽ  ﻣﯿﺮﯼ ﻭ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﯾﻦ ﺷﻨﺎﺧﺖ
 ﻭ ﻋﻘﯿﺪﻩ ﺍﺯ ﺳﻄﺢ ﻏﺮﺍﺋﺰ ﺗﺎ ﺣﺪ ﻭﻇﯿﻔﻪ ﺑﺎﻻ ﻣﯽ  ﺁﯾﯽ ﻭ ﺍﺯ ﺑﺸﺮ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﻪ ﺁﺩﻡ
 ﺷﺪﻥ ﻣﯽ  ﺭﺳﯽ ﻭ ﺑﻪ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﻣﯽ  ﺭﺳﯽ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺪﯼ ﻣﯽ  ﻧﺸﯿﻨﯽ ﮐﻪ ﺑﺘﻮﺍﻧﯽ ﺑﻪ
.ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺭﺷﺪ ﺑﺪﻫﯽ
 ﻣﺎ ﺩﺍﺩﻩ  ﻫﺎ ﻭ ﻧﻌﻤﺖ  ﻫﺎﯾﯽ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺍﺩﻩ  ﺍﻧﺪ ﺑﺎﺯﺩﻫﯽ ﻣﯽ  ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻭ
 .ﻧﻌﻤﺖ  ﻫﺎ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﺩﺍﺭﺩ. ﺍﯾﻦ  ﻫﺎ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻧﯿﺴﺖ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﺩﻝ ﺗﻮ ﺑﺎﺷﺪ
 ﺍﯾﻦ  ﻫﺎ ﺍﺯ ﺍﻭﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭ ﺧﺮﺝ ﺷﻮﺩ؛ ﯾﻌﻨﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﯿﺎﺯ ﺧﻠﻖ ﺍﻭ. ﺑﺒﯿﻦ
 ،ﺍﮔﺮ ﺍﯾﻦ  ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ
 ﻣﻬﻨﺪﺱ ﻣﯽ  ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ، ﺑﺮﺍﯾﺸﺎﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺷﺮﻭﻉ ﮐﻦ ﻭ ﺁﻥ ﻫﻢ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺩﯾﺪ. ﺁﻧﮕﺎﻩ
 ،ﺩﺭ ﻫﺮ ﭘﺴﺖ ﻭ ﻣﻘﺎﻣﯽ ﻭ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺷﻐﻠﯽ ﮐﻪ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻮ ﭘﯿﺶ ﺁﻣﺪ
 ﺑﮑﻮﺵ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﮐﻨﯽ ﮐﻪ ﮐﺎﺭ ﺍﺻﻠﯽ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﺍﯾﺴﺖ ﻭ ﺷﻐﻞ
 ،ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺗﻮ ﻫﻤﯿﻦ. ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﺷﺪﯼ ﺍﺯ ﺷﻐﻞ  ﻫﺎﯾﺖ ﺩﺳﺖ ﺑﮑﺸﯽ
 ﺑﮑﺶ. ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﻬﻢ ﻧﯿﺴﺖ؛ ﭼﻮﻥ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻫﺴﺘﯽ ﺑﻪ
 ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩﺕ ﮐﻮﺷﯿﺪﯼ ﻣﯽ  ﺗﻮﺍﻧﯽ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻧﯿﺎﺯﺕ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﮐﻨﯽ ﮐﻪ
 ﺧﺪﺍ ﺭﺯﻕ  ﻫﺎﺭﺍ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺗﻮ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻬﻢ  ﺗﺮﯾﻦ ﻧﯿﺎﺯﻫﺎ ﻭ ﺷﺪﯾﺪﺗﺮﯾﻦ
 ﺁﻥ  ﻫﺎ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﺑﮕﯿﺮﯼ ﮐﻪ ﭼﯿﺴﺖ؟ ﺗﻮ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻓﺮﺻﺖ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺗﺎ ﻣﺮﮒ ﻧﺎﭼﺎﺭ
 ﺑﻪ ﮐﺎﺭﯼ ﺩﺳﺖ ﻣﯽ  ﺯﻧﯽ. ﻓﮑﺮ ﮐﻦ ﭼﻪ ﮐﺎﺭﯼ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﮐﻨﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ
 ﻋﺎﺩﺕ ﻭ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﻧﺒﺎﺷﺪ. ﻭ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﮐﺎﺭﯼ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻓﮑﺮ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﮐﻦ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ
 ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩﻫﺎﯾﺖ ﺑﺎﺷﺪ. ﭘﺲ ﺗﻮ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺁﻥ  ﮐﻪ ﮐﺎﺭﺕ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﮐﻨﯽ ﺑﺎﯾﺪ
 ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ  ﺍﺕ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﯽ؛ ﭼﻮﻥ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺧﻮﺩﺕ ﯾﮏ ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺳﺮﺍﻍ
  ﺑﻪ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮ ﺭﻭﯼ ﻣﯽ  ﺁﻭﺭﯼ ﻭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﮐﻮﭼﮏ
ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯽ ﻗﻄﻌﺎ
.ﻗﺎﻧﻊ ﻧﻤﯽ  ﺷﻮﯼ
 ﺳﭙﺲ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ  ﻫﺎ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮔﻮﺷﺰﺩ ﮐﻦ ﮐﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺗﻮ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ
 ﺑﻘﺎﻝ ﺷﺪﻥ ﻭ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﺷﺪﻥ ﻭ ﮐﺎﺭﻣﻨﺪ ﺷﺪﻥ ﺍﺳﺖ. ﺗﻮ ﻣﯽ  ﺗﻮﺍﻧﯽ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎﺷﯽ
 ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺴﺎﺯﯼ، ﺗﻮ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩﻫﺎﯾﯽ ﺩﺍﺭﯼ ﺑﯽ  ﻧﻬﺎﯾﺖ، ﭘﺲ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﺎﺭﯼ ﺭﺍ
 ﺷﺮﻭﻉ ﮐﻨﯽ ﺗﺎ ﺑﯽ  ﻧﻬﺎﯾﺖ. ﻧﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﯾﮏ ﺭﻭﺯ ﻭ ﺩﻭ ﺭﻭﺯ ﻭ ﯾﮏ ﻋﻤﺮ، ﮐﻪ ﻋﻤﺮ ﺗﻮ
 ﺷﺼﺖ ﺳﺎﻝ ﻭ ﻫﻔﺘﺎﺩ ﺳﺎﻝ ﻧﯿﺴﺖ. ﭼﺮﺍ؟ ﭼﻮﻥ ﻣﺎﯾﻪ  ﻫﺎﯼ ﺗﻮ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ
 ﺷﺼﺖ ﺳﺎﻝ ﻭ ﻫﻔﺘﺎﺩ ﺳﺎﻝ ﺍﺳﺖ. ﺗﻮ ﺑﺮﺍﯼ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩ
 ﺍﺣﺘﯿﺎﺝ ﻧﺪﺍﺷﺘﯽ. ﺯﻧﺪﮔﯽ ﯾﮏ ﺑﺰﻏﺎﻟﻪ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﻏﺮﯾﺰﻩ ﻓﺮﺩﯼ ﻧﻤﯽ  ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻭ
 ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻧﻤﯽ  ﺧﻮﺍﻫﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺗﻮ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩﻫﺎﯼ
 ،ﺑﺰﻏﺎﻟﻪ ﻭ ﺯﻧﺒﻮﺭ ﻋﺴﻞ، ﻓﮑﺮ ﻭ ﻋﻘﻞ، ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻭ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﻭ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺩﺍﺭﯼ
 ﻭﺟﺪﺍﻥ ﻭ ﻓﺮﻗﺎﻥ ﻫﻢ ﻣﯽ  ﺗﻮﺍﻧﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯽ ﻭ ﺑﻪ ﻧﯿﺮﻭﻫﺎﯼ ﺑﯿﺸﺘﺮ
 ﻣﯽ  ﺗﻮﺍﻧﯽ ﺩﺳﺖ ﯾﺎﺑﯽ. ﭘﺲ ﮐﺎﺭ ﺗﻮ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺭﻭﺯ ﻭ ﯾﮏ ﺳﺎﻝ ﻭ
 ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻝ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮐﺎﺭ ﺑﺰﻏﺎﻟﻪ ﻭ ﺯﻧﺒﻮﺭ. ﺗﻮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ  ﻫﺎﯾﯽ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ
 ﺩﺍﺭﯼ، ﺑﺎﯾﺪ ﺍﯾﻦ  ﻫﺎ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﺑﯿﻨﺪﺍﺯﯼ ﻭ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﺧﻮﺩﺕ ﮐﻪ ﺩﺭ
  ﺧﻮﺩﺕ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭﻫﺎ ﺭﺍ
 ﺧﻮﺩﺕ ﻭ ﺁﻓﺮﯾﺪﻩ  ﻫﺎﯼ ﻣﻌﺸﻮﻕ
 ﻣﺤﺒﻮﺏ
ﺧﻠﻖ
.ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺑﺪﻫﯽ؛ ﭼﻮﻥ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻋﺎﺷﻖ ﺣﻖ ﺷﺪ ﻋﺎﺷﻖ ﺧﻠﻖ ﻣﯽ  ﺷﻮﺩ
 ﺧﻼﺻﻪ ﺁﻥ ﮐﺲ ﮐﻪ ﻣﯽ  ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﺑﺴﺎﺯﺩ ﻭ ﺧﻠﻖ ﺭﺍ ﺑﺴﺎﺯﺩ ﻭ ﺭﺷﺪ
ﺑﺪﻫﺪ ﻭ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻣﺮﺑﯽ ﺑﺎﺷﺪ؛
.1‐ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩﻫﺎ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ
.2‐ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﮐﺎﺭ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩﻫﺎ ﺭﺍ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ
 3‐ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﻗﺎﻧﻮﻥ  ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﻭ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩﻫﺎ ﺣﺎﮐﻤﻨﺪ
.ﺍﺣﺎﻃﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ
 ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺗﻮﺿﯿﺢ  ﻫﺎ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯ ﻣﯽ  ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﯿﺎﺑﺪ ﮐﻪ ﻧﺎﭼﺎﺭ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺯﻧﺪﮔﯽ
 ﺣﺮﮐﺖ  ﻫﺎﯾﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺣﺮﮐﺖ  ﻫﺎ، ﻣﻘﺼﺪﻫﺎ ﻭ ﻗﻠﻪ  ﻫﺎ ﻭ ﻣﺎﻧﻊ  ﻫﺎ ﻭ
 ﭘﺮﺗﮕﺎﻩ  ﻫﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﺭﺍﻫﺶ ﻧﺸﺴﺘﻪ  ﺍﻧﺪ. ﺑﺎ ﺷﺮﻭﻉ ﺣﺮﮐﺖ، ﺷﺮﻭﻉ ﺩﺭﮔﯿﺮﯼ ﺍﺳﺖ
  ﭼﮕﻮﻧﻪ
ﻭ ﺍﯾﻦ ﺩﺭﮔﯿﺮﯼ  ﻫﺎ ﺁﻓﺮﯾﺪﮔﺎﺭ ﻭﺭﺯﯾﺪﮔﯽ ﻭ ﺑﺎﺭﻭﺭﯼ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺁﻣﻮﺯﮔﺎﺭ
 ﭘﯿﺶ ﺭﻓﺘﻦ ﻭ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﮐﻤﺒﻮﺩﻫﺎ ﺭﺍ ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻧﻤﻮﺩﻥ. ﺗﺎ ﺩﺭ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﻧﯿﻔﺘﯿﻢ ﻭ
 ﮐﻤﺒﻮﺩﻫﺎ ﺭﺍ ﻟﻤﺲ ﻧﮑﻨﯿﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺄﻣﯿﻦ ﺁﻥ ﻧﻤﯽ  ﮐﻮﺷﯿﻢ. ﻗﻠﻪ  ﻫﺎﯼ ﺑﻠﻨﺪﺗﺮ
 ﻧﯿﺎﺯﻫﺎﯼ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻣﯽ  ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﻫﺪﻑ  ﻫﺎﯼ ﻋﺎﻟﯽ  ﺗﺮ ﮔﺎﻡ  ﻫﺎﯼ ﺑﻠﻨﺪﺗﺮﯼ
 ﻣﯽ  ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻫﺪﻑ  ﻫﺎ ﻫﻤﺘﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻣﯽ  ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﻫﻤﺖ  ﻫﺎ، ﻧﯿﺎﺯﻫﺎ ﺭﺍ
 ﻭ ﻧﯿﺎﺯﻫﺎ ﺣﺮﮐﺖ  ﻫﺎ ﺭﺍ ﻭ ﺣﺮﮐﺖ ﺩﺭﮔﯿﺮﯼ  ﻫﺎ ﺭﺍ ﻭ ﺩﺭﮔﯿﺮﯼ  ﻫﺎ ﻭﺭﺯﯾﺪﮔﯽ ﻭ
.ﻧﯿﺮﻭﻫﺎﯼ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺭﺍ
 ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ  ﺍﻧﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎﻭﺭ ﮐﺮﺩﻩ  ﺍﻧﺪ ﻭ ﻓﻬﻤﯿﺪﻩ  ﺍﻧﺪ، ﻧﻪ
 ﻓﻘﻂ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﮑﻢ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻤﺎﻡ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺧﻠﻖ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩ
 ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻫﻤﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺧﻮﺩ ﻭ ﻫﻤﻪ ﻭﺟﻮﺩﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﺎﯾﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺑﺮﺍﯼ
.ﻫﻤﻪ ﻣﯽ  ﮐﻮﺷﻨﺪ
 .ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻭ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﯾﻦ ﺑﯿﻨﺶ ﺗﻮ ﻣﯽ  ﺗﻮﺍﻧﯽ ﺑﻪ ﺗﺤﺼﯿﻞ ﺭﻭ ﺑﯿﺎﻭﺭﯼ
 ﻣﺤﺼﻞ ﺑﺎﯾﺪ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﺩﺭﺱ ﺍﺯ ﻣﺴﺎﯾﻞ ﺑﻨﯿﺎﺩﯼ ﻓﺎﺭﻍ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ
 ﯾﺎﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﺎ ﻣﺤﮑﻮﻣﯿﻢ ﻭ ﺣﺎﮐﻤﯽ ﺩﺍﺭﯾﻢ، ﺍﺯ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻧﺰﺩﯾﮏ  ﺗﺮ ﻭ
... ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺑﻪ ﻣﺎ
ﺁﮔﺎﻩ  ﺗﺮ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ  ﺗﺮ. ﺣﺎﻝ ﺍﯾﻦ ﺁﮔﺎﻩِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
ﺑﻪ ﻣﺎ ﭼﻪ ﺩﺍﺩﻩ؟
ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ﭼﻪ ﮐﺮﺩﻩ؟
ﺍﺯ ﻣﺎ ﭼﻪ ﻣﯽ  ﺧﻮﺍﻫﺪ؟
 ﺍﯾﻦ ﺳﺌﻮﺍﻝ  ﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺤﺼﻞ ﺣﻞ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﮔﺮﻧﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺩﯾﻦ ﻭ
 ﻋﺮﺑﯽ ﻭ ... ﻣﯽ  ﺷﻮﺩ ﯾﮏ ﺳﺌﻮﺍﻝ ﺑﺰﺭﮒ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﺼﯿﺎﻥ ﻭ ﺍﻧﺰﺟﺎﺭ ﻣﻨﺘﻬﯽ
.ﻣﯽ  ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻧﻔﺮﺕ ﺩﺳﺖ ﻣﯽ  ﺩﻫﺪ
 ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺗﻮﺿﯿﺢ ﻫﺎ ﻣﺤﺼﻞ ﻣﯽ  ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻗﻠﻪ  ﻫﺎﯾﺶ ﺭﺍ ﺑﺒﯿﻨﺪ ﻭ ﻧﯿﺎﺯﻫﺎﯾﺶ ﺭﺍ
 ﺑﺸﻨﺎﺳﺪ ﻭ ﻗﺪﻡ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺑﮕﺬﺍﺭﺩ. ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺮﺑﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ
 ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺩﺭﺱ ﺑﻪ ﺩﺍﻧﺶ  ﺁﻣﻮﺯ ﯾﺎﺩ ﺑﺪﻫﺪ، ﻧﻪ ﺍﯾﻦ  ﮐﻪ ﺯﻭﺩ ﺩﺭﺱ ﺭﺍ ﺷﺮﻭﻉ ﮐﻨﺪ ﻭ
 .ﻃﺮﻑ ﺭﺍ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺑﺪﺍﺭﺩ، ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺍﺷﺘﻐﺎﻝ  ﻫﺎﯼ ﺳﯿﻊ ﺩﻭﺍﻣﯽ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ
 ﺍﯾﻦ ﺩﺭﺳﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﮔﺎﻫﯽ ﺑﻪ ﺛﻤﺮ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﻭ ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﮐﻪ ﺍﻭﻝ ﺁﮔﺎﻩ
 ﻧﺒﻮﺩﻩ  ﺍﻧﺪ، ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﻭ ﺑﯿﻨﺶ ﺭﺳﯿﺪﻩ  ﺍﻧﺪ. ﻭﻟﯽ ﺍﯾﻦ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ ﺭﺍ
 ﻧﻤﯽ  ﺗﻮﺍﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﻓﺮﺍﺭ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﺗﺠﻮﯾﺰ ﮐﺮﺩ. ﺍﮔﺮ ﺍﯾﻦ  ﻫﺎ ﺑﺎ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﺷﺮﻭﻉ
 ﻣﯽ  ﮐﺮﺩﻧﺪ، ﺑﻬﺮﻩ  ﻫﺎﯼ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺑﺪﺳﺖ   ﻣﯽ  ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻭﻗﺖ ﮐﻤﺘﺮ ﺭﺍﻩ
«.ﺯﯾﺎﺩﺗﺮﯼ ﺭﺍ ﻃﯽ ﻣﯽ  ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ.
✔✔وبلاگ صالحین شهید فهمیده رفسنجان
[کپی متن با گذاشتن منبع وبلاگ جایز میباشد]
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

محبوب ترین مطالب