راه های فعال کردن متربی وجذاب سازی جلسه
✅راه های فعال کردن متربی و جذاب سازی جلسه
یکی از نکات مهم در شادابی و جذابیت جلسه، شروع آن است.
البته منظور بخش قرائت قرآن و خواندن تفسیر آیات و در کل مقدمات همیشگی جلسه نیست.
منظور ما بخش اصلی جلسه که شما به ارائه طرح درس جدید می پردازید است. گرچه برای همان بخش های ابتدایی هم میتوانید خلاقیت به خرج بدهید. مخصوصا در اولین جلسات که شاید هنوز خیلی از بچهها را خوب نمی شناسید و آنها هم با یکدیگر آشنا نیستند.
یک مثال ساده
یکی از قواعد شروع جلسه «آب کردن یخ» است. به عبارتی بچهها هنوز یخشان وا نشده است تا با هم صحبت کنند و در مباحث مشارکت کنند و رفیق هم شوند. در این حالت لازم است شما یخ جلسه را آب کنید. فرض کنید در جلسة اول در حالیکه فقط خودتان بچهها را میشناسید، بستههایی را به عنوان پک هدیه به آنها میدهید.
اما به هر کس بسته فرد دیگری را میدهید. یعنی وقتی بستهها را باز می کنند میبینند که اسم خودشان داخلش نیست. حالا باید بگردند برای پیدا کردن صاحب بسته و البته بستة خودشان که دست فرد دیگری است.
با همین روش ساده همه همدیگر را میشناسند و یخشان هم آب میشود.
🔷نحوه شروع جلسه
الف) تنوع در آغاز:
یعنی استفاده از ابزار مختلف مانند طرح سؤال، بیان داستان، خاطره، بازی یا … در ابتدای جلسه
ب) خلاصة درس قبل:
بچهها خیلی دوست دارند که مربی قبل از شروع مبحث جدید، خلاصهای از مطالب گذشته را بگوید. چرا که به این احساس و اطمینان روحی میرسند که مطالب قبلی تماماً مرور و وارد ذهن آنها شده و اکنون آمادة پذیرش مطلب جدید هستند.
ج) اجازه بدهید خود مخاطب جزئیات را کشف کند.
یعنی لازم نیست اول بحث بگویید دقیقا قرار است راجع به چه چیزهایی صحبت کنید. چون ممکن است ذهن مخاطب بسته شود.
د) از همان نخست بچهها را درگیر ماجرا کنید. یعنی اجازه ندهید مخاطبین شما منفعل بمانند. بحث یکطرفه توسط شما بیفایده خواهد بود چون اینجا مدرسه نیست.
🔷چطور متربی را فعال کنیم:
این مشکل خیلیهاست که نمیتوانند بچهها را با موضوع بحث درگیر کنند و جلسهای پویا داشتهباشند.
برای این امر باید به چند نکته توجه داشت:
1. خودتان بنا را بر این بگذارید که سخنران مطلق جلسه نباشید. گاهی سکوت و نگاه شما به مخاطب نشان میدهد که منتظرید آنها بحث را ادامه دهند.
حال اگر کسی شروع به صحبت کرد شما با تکان دادن سر او را ترغیب میکنید تا ادامه دهد. و بعد کافی است با تمام شدن صحبت او نگاهتان را به شخص دیگری متمرکز کنید یا بپرسید:«خب به نظرت درست میگه؟»
2. هر از چندگاهی از یکی از بچهها بخواهید مطالب آن بخش را مرور کند و مثلا بپرسید:«خب تا به حال چه گفتیم؟» یا «فکر میکنید قرار است بعد از این چی بشه؟» یا «شما در چنین شرایطی چه میکنید؟» یا «کی میتونه بگه…» و …
3. مطالب را زیاد تکرار نکنید مخصوصا مطالب ساده را.
چرا که تکرار بیمورد باعث بیحوصلگی و کسالت جمع میشود. ضمنا سعی کنید مطالب مهمتر را در ابتدای بحث مطرح کنید. روانشناسان معتقدند بیشترین گیرایی در یک جلسه حدود بیست دقیقه اول است.
4. اجازه ندهید بچهها بدون پرسیدن سؤال جلسه را ترک کنند.
بخش پایانی جلسه را به پرسش و پاسخ اختصاص دهید و حتما همه را واردار کنید اگر نکتهای را درست متوجه نشدهاند یا سؤالی در ذهنشان هست بپرسند.
🔷با متربی تنبل چه کنیم؟
اگر کسانی در حلقة شما هستند که زیاد در مباحث شرکت نمیکنند و این روحیه همیشگی آنهاست چند راهکار به شما پیشنهاد میکنیم:
الف) برایشان انگیزه ایجاد کنید. مثلا بحث را به صورت مسابقه مطرح کنید.
ب) نوجوانها بعضا روحیات دوران کودکی خود را حفظ میکنند. بعضی از بچهها ممکن است دنبال جایزه و نتیجة آنی باشند. پس تشویقها و پاداش های فوری احتیاج دارند.
ج) بعضیها دوست دارند در بحث شرکت کنند اما خجالت میکشند یا از سرزنش دیگران میترسند شما باید با ایجاد اعتماد به نفس در آنها راه را برای مشارکت این افراد در مباحث باز کنید.
د) هیچ وقت نگویید «اشتباه میکنی» یا «نه این طور نیست». بلکه از جملات مثبت استفاده کنید مثل:«فکر کنم این جوری درست است که بگوییم ….» یا «در تکمیل صحبت شما باید بگویم…» آن وقت حرف درست را بزنید.
ه) از بچههایی که بازهم با این شیوهها فعال نشدند رسما بخواهید موضوعی را آماده کنند و در جلسة بعد کنفرانس بدهند.
و) به بچهها مسئولیت بدهید. مثلا یکی را دبیر جلسه کنید تا همة نکات را یادداشت کند. آن وقت میتوانید در پایان جلسه از او بخواهید مطالب را خلاصهوار بیان کند.
✔وبلاگ صالحین شهید فهمیده رفسنجان
✅راه های فعال کردن متربی و جذاب سازی جلسه
یکی از نکات مهم در شادابی و جذابیت جلسه، شروع آن است.
البته منظور بخش قرائت قرآن و خواندن تفسیر آیات و در کل مقدمات همیشگی جلسه نیست.
منظور ما بخش اصلی جلسه که شما به ارائه طرح درس جدید می پردازید است. گرچه برای همان بخش های ابتدایی هم میتوانید خلاقیت به خرج بدهید. مخصوصا در اولین جلسات که شاید هنوز خیلی از بچهها را خوب نمی شناسید و آنها هم با یکدیگر آشنا نیستند.
یک مثال ساده
یکی از قواعد شروع جلسه «آب کردن یخ» است. به عبارتی بچهها هنوز یخشان وا نشده است تا با هم صحبت کنند و در مباحث مشارکت کنند و رفیق هم شوند. در این حالت لازم است شما یخ جلسه را آب کنید. فرض کنید در جلسة اول در حالیکه فقط خودتان بچهها را میشناسید، بستههایی را به عنوان پک هدیه به آنها میدهید.
اما به هر کس بسته فرد دیگری را میدهید. یعنی وقتی بستهها را باز می کنند میبینند که اسم خودشان داخلش نیست. حالا باید بگردند برای پیدا کردن صاحب بسته و البته بستة خودشان که دست فرد دیگری است.
با همین روش ساده همه همدیگر را میشناسند و یخشان هم آب میشود.
🔷نحوه شروع جلسه
الف) تنوع در آغاز:
یعنی استفاده از ابزار مختلف مانند طرح سؤال، بیان داستان، خاطره، بازی یا … در ابتدای جلسه
ب) خلاصة درس قبل:
بچهها خیلی دوست دارند که مربی قبل از شروع مبحث جدید، خلاصهای از مطالب گذشته را بگوید. چرا که به این احساس و اطمینان روحی میرسند که مطالب قبلی تماماً مرور و وارد ذهن آنها شده و اکنون آمادة پذیرش مطلب جدید هستند.
ج) اجازه بدهید خود مخاطب جزئیات را کشف کند.
یعنی لازم نیست اول بحث بگویید دقیقا قرار است راجع به چه چیزهایی صحبت کنید. چون ممکن است ذهن مخاطب بسته شود.
د) از همان نخست بچهها را درگیر ماجرا کنید. یعنی اجازه ندهید مخاطبین شما منفعل بمانند. بحث یکطرفه توسط شما بیفایده خواهد بود چون اینجا مدرسه نیست.
🔷چطور متربی را فعال کنیم:
این مشکل خیلیهاست که نمیتوانند بچهها را با موضوع بحث درگیر کنند و جلسهای پویا داشتهباشند.
برای این امر باید به چند نکته توجه داشت:
1. خودتان بنا را بر این بگذارید که سخنران مطلق جلسه نباشید. گاهی سکوت و نگاه شما به مخاطب نشان میدهد که منتظرید آنها بحث را ادامه دهند.
حال اگر کسی شروع به صحبت کرد شما با تکان دادن سر او را ترغیب میکنید تا ادامه دهد. و بعد کافی است با تمام شدن صحبت او نگاهتان را به شخص دیگری متمرکز کنید یا بپرسید:«خب به نظرت درست میگه؟»
2. هر از چندگاهی از یکی از بچهها بخواهید مطالب آن بخش را مرور کند و مثلا بپرسید:«خب تا به حال چه گفتیم؟» یا «فکر میکنید قرار است بعد از این چی بشه؟» یا «شما در چنین شرایطی چه میکنید؟» یا «کی میتونه بگه…» و …
3. مطالب را زیاد تکرار نکنید مخصوصا مطالب ساده را.
چرا که تکرار بیمورد باعث بیحوصلگی و کسالت جمع میشود. ضمنا سعی کنید مطالب مهمتر را در ابتدای بحث مطرح کنید. روانشناسان معتقدند بیشترین گیرایی در یک جلسه حدود بیست دقیقه اول است.
4. اجازه ندهید بچهها بدون پرسیدن سؤال جلسه را ترک کنند.
بخش پایانی جلسه را به پرسش و پاسخ اختصاص دهید و حتما همه را واردار کنید اگر نکتهای را درست متوجه نشدهاند یا سؤالی در ذهنشان هست بپرسند.
🔷با متربی تنبل چه کنیم؟
اگر کسانی در حلقة شما هستند که زیاد در مباحث شرکت نمیکنند و این روحیه همیشگی آنهاست چند راهکار به شما پیشنهاد میکنیم:
الف) برایشان انگیزه ایجاد کنید. مثلا بحث را به صورت مسابقه مطرح کنید.
ب) نوجوانها بعضا روحیات دوران کودکی خود را حفظ میکنند. بعضی از بچهها ممکن است دنبال جایزه و نتیجة آنی باشند. پس تشویقها و پاداش های فوری احتیاج دارند.
ج) بعضیها دوست دارند در بحث شرکت کنند اما خجالت میکشند یا از سرزنش دیگران میترسند شما باید با ایجاد اعتماد به نفس در آنها راه را برای مشارکت این افراد در مباحث باز کنید.
د) هیچ وقت نگویید «اشتباه میکنی» یا «نه این طور نیست». بلکه از جملات مثبت استفاده کنید مثل:«فکر کنم این جوری درست است که بگوییم ….» یا «در تکمیل صحبت شما باید بگویم…» آن وقت حرف درست را بزنید.
ه) از بچههایی که بازهم با این شیوهها فعال نشدند رسما بخواهید موضوعی را آماده کنند و در جلسة بعد کنفرانس بدهند.
و) به بچهها مسئولیت بدهید. مثلا یکی را دبیر جلسه کنید تا همة نکات را یادداشت کند. آن وقت میتوانید در پایان جلسه از او بخواهید مطالب را خلاصهوار بیان کند.
✔وبلاگ صالحین شهید فهمیده رفسنجان