الگو زندگی خود
آیا میدانید نقاشی را از روی چه میکشند؟ از روی مدل
بگوئید خط را از روی چه تمرین میکنند؟ از روی سرمشق
خیاط برای دوختن لباس از چه چیزی استفاده مینماید؟ بله «الگو»
راستی هیچ فکر کردهاید که چرا این افراد از الگو و نقشه استفاده میکنند؟ بله، برای اینکه با دقت در کار، جلوی اشتباه، اسراف، حیف و میل شدن مصالح و امکانات گرفته شود و ضریب دقت و صحت عمل بالا رود.
ما انسانها کمبهاتر از کاغذ و پارچه نیستیم، چون شکل گرفتن روح، رفتار و اخلاق ما کم اهمیتتر از خیاطی، خطاطی و نقاشی نیست. برای اینکه رفتار و اخلاق ما هم شکل صحیح و درست خود را در زندگی بگیرد، چه باید بکنیم؟ بله ما هم در زندگی باید طبق الگو رفتار کنیم.
الگوهایی که ما ممکن است از آنها الگو برداری کنیم و خودمان را با آنها هماهنگ کنیم، سه دسته هستند:
الگوهای منحرف: کسانی که قابل الگوگیری نیستند، و اگر در پی آنها حرکت کنیم، تمام استعدادها و داراییمان هدر میرود.
الگوهای ناقص: کسانی که در برخی از ابعاد باید از آنها الگو گرفت و خود دارای نقصها و کمبودهایی هستند که باید با الگوگیری از افراد کامل، جبران شود، مانند معلم، پدر و مادر.
الگوهای کامل: کسانی که دربست میتوان خود را در اختیار آنها قرار داد و در تمام ابعاد میتوان از آنها الگو گرفت. اینها کسانی هستند که از هرگونه خطا و اشتباه در امان هستند، یعنی معصوم هستند.
پس بهترین الگوهای ما چه کسانی هستند؟
بهترین الگوها پیامبران و امامان ما هستند، ما در دعا به امیرالمؤمنین7 خطاب میکنیم و میگوییم:
السلام علیک یا میزان الاعمال، سلام بر تو ای میزان و ترازوی اعمال» یعنی اعمال و رفتار ما انسانها را با امام علی7 و سایر معصومین میسنجند و به ما نمره میدهند.
ما در زندگی برای مراجعه به پزشک زندگی سه گونه میتوانیم برخورد کنیم:
1ـ علم ما کم است.
پیروی از خود شکست ، زیرا : 2ـ عمر ما کوتاه است.
3ـ مسائل و مشکلات زیاد است.
پیروی از دیگران همچون انسانها ـ شیطانها شکست ، زیرا انسانهایی مثل ما یا ضعیفتر از ما هستند که تکلیفشان روشن است. آنهایی که از ما عالمتر و دانشمندتر هستند، هر روز نظریههای جدیدی میدهند و نظریههای قبلی را باطل میکنند.
پیروی از خدا، رسول و امامان: پیروزی، زیرا اینها از همه ابعاد انسان و هستی آگاهند.
چه کسی میداند، نقش امام در جامعه چیست؟
هدایت و رهبری مردم- بیان احکام الهی احکام الهی- پاسداری از دین - حمایت از محرومان از محرومان- برقرای وحدت بین مردم- اجرای «عدالت»- اجرای «دستورات» دین- «دستگیری» از محرومان و مستضعفان
وظیفه ما نسبت به این الگوهای معصوم و امامان چیست؟
«محبت اهل بیت پاداش رسالت».
آیهای که بیانگر پیام جدول است کدام آیه است؟
قل
لا أسئلکم
علیه
اجرا
الا
الموده
فی القربی[1]
بگو
نمیخواهم
بر رسالتم
مزدی
مگر
دوستی
نزدیکانم
این آیه هنگامی نازل شد که گروهی خدمت پیامبر رسیدند و عرض کردند: یا رسولالله9 اگر در امور مالی مشکلاتی پیدا شد، آنها را بدون قید و شرط در اختیار شما قرار میدهیم. در این هنگام این آیه نازل شد و پیامبر فرمود: نزدیکان مرا بعد از من دوست بدارید.[2]
طبق این آیه مهمترین وظیفه ما نسبت به امامان «محبت» آنهاست. وظایف ما نسبت به امامان چهار چیز است:
1ـ محبت و دوستی :
رابطه امام با امت، یک رابطه عادی نیست. امام فقط حاکم و فرمانروای جامعه نیست، امام مانند رفیقی همدم، پدری مهربان، برادری برابر و پناهگاهی در گرفتاریهای سخت است.
آثار این محبت و دوستی در دنیا و آخرت فراوان است.
دنیا آخرت
اطاعت خدا شفاعت اهل بیت
رستگاری پاداش بهشت
نجات از گمراهی ثواب شهید
سودمندی اعمال دیگر با پیامبر در بهشت
کمال دین فرشتگان زوار قبر او
خشنودی خدا و رسول استشمام بوی بهشت
بالاترین عبادتها ثابت قدم در پل صراط
مقام سربازی حضرت مهدی امام از آتش
داستان:
روزی ابوسفیان برای ملاقات پیامبر اسلام9 به مدینه آمد و به منزل دختر خود «امحبیبه» همسر رسول خدا وارد شد، هنگام ورود قصد کرد بر فرشی که جایگاه پیامبر بود، بنشیند. دختر فرش را جمع کرد. ابوسفیان گفت: دخترم نفهمیدم، نمیخواهی روی آن بنشینم. دختر جواب داد: این فرش جایگاه رسول خداست و تو مردی مشرک و نجس هستی، دوست ندارم بر جایگاه رسول خدا بنشینی.[3]
2ـ تولّی و تبرّی:
تولی یعنی دوست داشتن و دوست بودن با دوستان امامان و تبری به معنای دوری جستن و بیزاری از دشمنان امامان.
3ـ شناخت:
شناخت مقدمه محبت است. امامشناسی آن قدر مهم است که پیامبر اسلام9 میفرماید: اگر کسی بمیرد، در حالی که امام زمان خودش را نمیشناسد، مانند دوران جاهلیت مرده است.[4]
4ـ اطاعت:
دوستی که همراه با اطاعت و عمل نباشد، یک ادعا بیش نیست؛ یعنی نمیتوان هم ادعای دوستی و محبت امام را داشت و هم از دستورات او که در واقع دستورات خداوند است، نافرمانی کرد. امام باقر7 به یکی از یاران خود به نام جابر میفرماید: «... ای جابر! اگر کسی بگوید که پیامبر و علی را دوست دارم، اما از رفتار و سیرۀ آنها پیروی نکند، محبتش هیچ سودی ندهد...»[5]
قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی»،
ای پیامبر! به مردم بگو من از شما درخواست هیچ اجر و مزدی برای رسالتم نمی کنم، جز محبت و دوستی با خویشانم.»
روایات زیادی هم در این زمینه وارد شده است که مضمون آنها این است که پیامبر اکرم و امامان(ع) از مردم خواسته اند که با فرزندان آنان دوستی نمایند. ما یک روایت را در اینجا ذکر می کنیم.از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است که فرمودند:
«احبوا الله لما یغذوکم من نعمته و احبوا فی لحب الله و احبوا ذریتی لحبی ایاهم ؛
خدا را دوست بدارید به خاطر نعمت هایی که به شمار ارزانی داشته است و مرا هم دوست بدارید به جهت دوستی با خدا (چون من پیامبر الهی هستم) و با فرزندان من دوستی نمایید، چون من آنها را دوست دارم
.»علاوه بـر روایات فراوانى که از پـیشـوایان معصـوم پـیرامون فضیلت زیارت حـضرت معصومه(س)رسـیده, هنگامى که یکى از محـدثـان برجسته قم,به نام ((سعدبن سعد)) به محضر مقدس امام رضا(ع)شرفیاب مى شود, امام هشتـم خطاب بـه ایشان مى فرماید: ((یاسعد عندکم لنا قبـر)) ((اى سـعد!از ما در نزد شما قبـرى هسـت.)) سـعد مى گوید:
(فدایت شوم,آیا قبر فاطمه دختر(موسى بن جعفر)(ع)را مى فرمایید؟) مى فـرماید: (نعـم, من زارها عـارفـا بـحـقهافـله الجنه) , در این حدیث تعبیر (عارفا بحقها)بسیار تعبیر بلندى است که فقط درلسان حجج الهى چنین تعبیرى به کار مى رود. امام صادق(ع)در این رابطه مى فرماید:
(من زارها وجبت له الجنه) , (هر کس او را زیارت کند, بهشت بـر او واجب گردد. ) و در حدیث دیگرى آمده است: (ان زیارتـها تعادل الجنه) , (زیارت او همسنگ بهشت است.)
· از شیخ عبّاس قمی (در خواب) پرسیده بودند که این درست است حضرت معصومهسلاماللهعلیها روز قیامت...، شیعیان را شفاعت میکند؟ یعنی حضرت معصومه اینقدر مقام دارد؟ شیخ عبّاس قمی فرموده بود که شیعیان را که ما شفاعت میکنیم. او اهل عالم را شفاعت میکند.
· پناهیان:یک دختر دانشجویی حرف قشنگی زده بود شاید 15 سال پیش و من این حرف را یادم مانده نوشته بود: من زیاد به اسلام و اینها ارادت خاصی نداشتم نسبت به برخی از شایعات هم متأثر شده بودم که بالاخره اسلام خانمها را بهشون احترام نمیگذارد و اینها خب برایم یک شایعات مؤثر واقع شده بود، ولی وقتی که آمدم کنار حرم حضرت معصومهـسلاماللهعلیهاـ علمای بزرگ مراجع تقلید را دیدم چه جوری میآیند پابوس ضریح این خانم بزرگوار به خودم گفتم، خب ایشان یک خانم است دیگر، میتوانستند به امامزادگانی که مرد هستند اینقدر احترام کنند، خب حتماً ایشان یک ارزشی داشته، میگفت کسی هم به من این را نگفت، خودم فکر کردم، عجب دینی است به یک دختر اینقدر احترام میگذارد، میگفت من از آنجا از این سفر به اسلام علاقهمند شدم، حجابم را تصمیم گرفتم تغییر بدهم از پوشش مثلاً ملّی استفاده کنم عباراتی نوشته بود، یادم است چندین بار من این متن را خوانده بودم که اگر بخواهد در انسان تحوّلی صورت بگیرد مبتنی بر آن صفای باطنی که انسان دارد.
زیارت ماءثور
یکى از ویژگیهاى حضرت معصومه(س), ورود زیارتـنامه ماءثـور از معصـوم(ع)اسـت, که بـعد از حـضرت فاطمه زهرا(س)او تـنها بـانوى بزرگوارى است که زیارت ماءثور دارد.
بانوان برجسته اى چون:آمنه بنت وهب, فاطمه بنت اسد, خدیجه بنت خویلد, فاطمه ام البنین, زینب کبـرى, حکیمه خاتون و نرجس خاتون که هیچ شک و تـردیدى در مقام بـلند و جـایگاه رفیع آنها نیسـت, هیچـکدام زیارت ماءثـور ندارند. واین, نشانگر مقام بـسیار والاى این مهین بـانوى اسـلام در میان مخـدرات اهلبـیت عصـمت و طهارت, مى باشد.
تولیت محترم آستانه مقدسه حضرت معصومهعلیها السلام نقل مىکنند: روزى، حضرت آیة اللّه بهجت مدظله به من فرمودند: «مطلبى هست که فقط به تو مىگویم تا بدانى در چه موقعیتى قرار دارى. گاهى از اوقات حضرت رضاعلیه السلام برآورده شدن بعضى از حاجات را به حضرت معصومهعلیها السلام ارجاع مىدهند. همین روزها آقایى پیش من آمد و گفت: حاجتى داشتم و به زیارت حضرت رضاعلیه السلام مشرف شدم و عرض حال کردم، به من گفته شد: باید بروى قم نزد حضرت معصومه. به قم آمدم و محضر آن حضرت عرض حاجت کردم، حاجتم برآورده شد. مواظب باش ببین کجا هستى، در حرم حضرت معصومهعلیها السلام فرشتگانى هستند که ناظر اعمال و رفتار کسانى مىباشند که آنجا مىروند»
[1]. شوری، آیه 23.
[2]. داستانهای تفسیر نمونه، ص 337.
[3]. سیره ابن هشام، ج 3 و 4، ص 396.
[4]. وسائل الشیعه، ج 16، ص 246، ح 21475.
[5]. کافی، ج 2، ص 74، ح 3.
Halghehsh-fahmidehrafsanjanblog.ir
آیا میدانید نقاشی را از روی چه میکشند؟ از روی مدل
بگوئید خط را از روی چه تمرین میکنند؟ از روی سرمشق
خیاط برای دوختن لباس از چه چیزی استفاده مینماید؟ بله «الگو»
راستی هیچ فکر کردهاید که چرا این افراد از الگو و نقشه استفاده میکنند؟ بله، برای اینکه با دقت در کار، جلوی اشتباه، اسراف، حیف و میل شدن مصالح و امکانات گرفته شود و ضریب دقت و صحت عمل بالا رود.
ما انسانها کمبهاتر از کاغذ و پارچه نیستیم، چون شکل گرفتن روح، رفتار و اخلاق ما کم اهمیتتر از خیاطی، خطاطی و نقاشی نیست. برای اینکه رفتار و اخلاق ما هم شکل صحیح و درست خود را در زندگی بگیرد، چه باید بکنیم؟ بله ما هم در زندگی باید طبق الگو رفتار کنیم.
الگوهایی که ما ممکن است از آنها الگو برداری کنیم و خودمان را با آنها هماهنگ کنیم، سه دسته هستند:
الگوهای منحرف: کسانی که قابل الگوگیری نیستند، و اگر در پی آنها حرکت کنیم، تمام استعدادها و داراییمان هدر میرود.
الگوهای ناقص: کسانی که در برخی از ابعاد باید از آنها الگو گرفت و خود دارای نقصها و کمبودهایی هستند که باید با الگوگیری از افراد کامل، جبران شود، مانند معلم، پدر و مادر.
الگوهای کامل: کسانی که دربست میتوان خود را در اختیار آنها قرار داد و در تمام ابعاد میتوان از آنها الگو گرفت. اینها کسانی هستند که از هرگونه خطا و اشتباه در امان هستند، یعنی معصوم هستند.
پس بهترین الگوهای ما چه کسانی هستند؟
بهترین الگوها پیامبران و امامان ما هستند، ما در دعا به امیرالمؤمنین7 خطاب میکنیم و میگوییم:
السلام علیک یا میزان الاعمال، سلام بر تو ای میزان و ترازوی اعمال» یعنی اعمال و رفتار ما انسانها را با امام علی7 و سایر معصومین میسنجند و به ما نمره میدهند.
ما در زندگی برای مراجعه به پزشک زندگی سه گونه میتوانیم برخورد کنیم:
1ـ علم ما کم است.
پیروی از خود شکست ، زیرا : 2ـ عمر ما کوتاه است.
3ـ مسائل و مشکلات زیاد است.
پیروی از دیگران همچون انسانها ـ شیطانها شکست ، زیرا انسانهایی مثل ما یا ضعیفتر از ما هستند که تکلیفشان روشن است. آنهایی که از ما عالمتر و دانشمندتر هستند، هر روز نظریههای جدیدی میدهند و نظریههای قبلی را باطل میکنند.
پیروی از خدا، رسول و امامان: پیروزی، زیرا اینها از همه ابعاد انسان و هستی آگاهند.
چه کسی میداند، نقش امام در جامعه چیست؟
هدایت و رهبری مردم- بیان احکام الهی احکام الهی- پاسداری از دین - حمایت از محرومان از محرومان- برقرای وحدت بین مردم- اجرای «عدالت»- اجرای «دستورات» دین- «دستگیری» از محرومان و مستضعفان
وظیفه ما نسبت به این الگوهای معصوم و امامان چیست؟
«محبت اهل بیت پاداش رسالت».
آیهای که بیانگر پیام جدول است کدام آیه است؟
قل
لا أسئلکم
علیه
اجرا
الا
الموده
فی القربی[1]
بگو
نمیخواهم
بر رسالتم
مزدی
مگر
دوستی
نزدیکانم
این آیه هنگامی نازل شد که گروهی خدمت پیامبر رسیدند و عرض کردند: یا رسولالله9 اگر در امور مالی مشکلاتی پیدا شد، آنها را بدون قید و شرط در اختیار شما قرار میدهیم. در این هنگام این آیه نازل شد و پیامبر فرمود: نزدیکان مرا بعد از من دوست بدارید.[2]
طبق این آیه مهمترین وظیفه ما نسبت به امامان «محبت» آنهاست. وظایف ما نسبت به امامان چهار چیز است:
1ـ محبت و دوستی :
رابطه امام با امت، یک رابطه عادی نیست. امام فقط حاکم و فرمانروای جامعه نیست، امام مانند رفیقی همدم، پدری مهربان، برادری برابر و پناهگاهی در گرفتاریهای سخت است.
آثار این محبت و دوستی در دنیا و آخرت فراوان است.
دنیا آخرت
اطاعت خدا شفاعت اهل بیت
رستگاری پاداش بهشت
نجات از گمراهی ثواب شهید
سودمندی اعمال دیگر با پیامبر در بهشت
کمال دین فرشتگان زوار قبر او
خشنودی خدا و رسول استشمام بوی بهشت
بالاترین عبادتها ثابت قدم در پل صراط
مقام سربازی حضرت مهدی امام از آتش
داستان:
روزی ابوسفیان برای ملاقات پیامبر اسلام9 به مدینه آمد و به منزل دختر خود «امحبیبه» همسر رسول خدا وارد شد، هنگام ورود قصد کرد بر فرشی که جایگاه پیامبر بود، بنشیند. دختر فرش را جمع کرد. ابوسفیان گفت: دخترم نفهمیدم، نمیخواهی روی آن بنشینم. دختر جواب داد: این فرش جایگاه رسول خداست و تو مردی مشرک و نجس هستی، دوست ندارم بر جایگاه رسول خدا بنشینی.[3]
2ـ تولّی و تبرّی:
تولی یعنی دوست داشتن و دوست بودن با دوستان امامان و تبری به معنای دوری جستن و بیزاری از دشمنان امامان.
3ـ شناخت:
شناخت مقدمه محبت است. امامشناسی آن قدر مهم است که پیامبر اسلام9 میفرماید: اگر کسی بمیرد، در حالی که امام زمان خودش را نمیشناسد، مانند دوران جاهلیت مرده است.[4]
4ـ اطاعت:
دوستی که همراه با اطاعت و عمل نباشد، یک ادعا بیش نیست؛ یعنی نمیتوان هم ادعای دوستی و محبت امام را داشت و هم از دستورات او که در واقع دستورات خداوند است، نافرمانی کرد. امام باقر7 به یکی از یاران خود به نام جابر میفرماید: «... ای جابر! اگر کسی بگوید که پیامبر و علی را دوست دارم، اما از رفتار و سیرۀ آنها پیروی نکند، محبتش هیچ سودی ندهد...»[5]
قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی»،
ای پیامبر! به مردم بگو من از شما درخواست هیچ اجر و مزدی برای رسالتم نمی کنم، جز محبت و دوستی با خویشانم.»
روایات زیادی هم در این زمینه وارد شده است که مضمون آنها این است که پیامبر اکرم و امامان(ع) از مردم خواسته اند که با فرزندان آنان دوستی نمایند. ما یک روایت را در اینجا ذکر می کنیم.از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است که فرمودند:
«احبوا الله لما یغذوکم من نعمته و احبوا فی لحب الله و احبوا ذریتی لحبی ایاهم ؛
خدا را دوست بدارید به خاطر نعمت هایی که به شمار ارزانی داشته است و مرا هم دوست بدارید به جهت دوستی با خدا (چون من پیامبر الهی هستم) و با فرزندان من دوستی نمایید، چون من آنها را دوست دارم
.»علاوه بـر روایات فراوانى که از پـیشـوایان معصـوم پـیرامون فضیلت زیارت حـضرت معصومه(س)رسـیده, هنگامى که یکى از محـدثـان برجسته قم,به نام ((سعدبن سعد)) به محضر مقدس امام رضا(ع)شرفیاب مى شود, امام هشتـم خطاب بـه ایشان مى فرماید: ((یاسعد عندکم لنا قبـر)) ((اى سـعد!از ما در نزد شما قبـرى هسـت.)) سـعد مى گوید:
(فدایت شوم,آیا قبر فاطمه دختر(موسى بن جعفر)(ع)را مى فرمایید؟) مى فـرماید: (نعـم, من زارها عـارفـا بـحـقهافـله الجنه) , در این حدیث تعبیر (عارفا بحقها)بسیار تعبیر بلندى است که فقط درلسان حجج الهى چنین تعبیرى به کار مى رود. امام صادق(ع)در این رابطه مى فرماید:
(من زارها وجبت له الجنه) , (هر کس او را زیارت کند, بهشت بـر او واجب گردد. ) و در حدیث دیگرى آمده است: (ان زیارتـها تعادل الجنه) , (زیارت او همسنگ بهشت است.)
· از شیخ عبّاس قمی (در خواب) پرسیده بودند که این درست است حضرت معصومهسلاماللهعلیها روز قیامت...، شیعیان را شفاعت میکند؟ یعنی حضرت معصومه اینقدر مقام دارد؟ شیخ عبّاس قمی فرموده بود که شیعیان را که ما شفاعت میکنیم. او اهل عالم را شفاعت میکند.
· پناهیان:یک دختر دانشجویی حرف قشنگی زده بود شاید 15 سال پیش و من این حرف را یادم مانده نوشته بود: من زیاد به اسلام و اینها ارادت خاصی نداشتم نسبت به برخی از شایعات هم متأثر شده بودم که بالاخره اسلام خانمها را بهشون احترام نمیگذارد و اینها خب برایم یک شایعات مؤثر واقع شده بود، ولی وقتی که آمدم کنار حرم حضرت معصومهـسلاماللهعلیهاـ علمای بزرگ مراجع تقلید را دیدم چه جوری میآیند پابوس ضریح این خانم بزرگوار به خودم گفتم، خب ایشان یک خانم است دیگر، میتوانستند به امامزادگانی که مرد هستند اینقدر احترام کنند، خب حتماً ایشان یک ارزشی داشته، میگفت کسی هم به من این را نگفت، خودم فکر کردم، عجب دینی است به یک دختر اینقدر احترام میگذارد، میگفت من از آنجا از این سفر به اسلام علاقهمند شدم، حجابم را تصمیم گرفتم تغییر بدهم از پوشش مثلاً ملّی استفاده کنم عباراتی نوشته بود، یادم است چندین بار من این متن را خوانده بودم که اگر بخواهد در انسان تحوّلی صورت بگیرد مبتنی بر آن صفای باطنی که انسان دارد.
زیارت ماءثور
یکى از ویژگیهاى حضرت معصومه(س), ورود زیارتـنامه ماءثـور از معصـوم(ع)اسـت, که بـعد از حـضرت فاطمه زهرا(س)او تـنها بـانوى بزرگوارى است که زیارت ماءثور دارد.
بانوان برجسته اى چون:آمنه بنت وهب, فاطمه بنت اسد, خدیجه بنت خویلد, فاطمه ام البنین, زینب کبـرى, حکیمه خاتون و نرجس خاتون که هیچ شک و تـردیدى در مقام بـلند و جـایگاه رفیع آنها نیسـت, هیچـکدام زیارت ماءثـور ندارند. واین, نشانگر مقام بـسیار والاى این مهین بـانوى اسـلام در میان مخـدرات اهلبـیت عصـمت و طهارت, مى باشد.
تولیت محترم آستانه مقدسه حضرت معصومهعلیها السلام نقل مىکنند: روزى، حضرت آیة اللّه بهجت مدظله به من فرمودند: «مطلبى هست که فقط به تو مىگویم تا بدانى در چه موقعیتى قرار دارى. گاهى از اوقات حضرت رضاعلیه السلام برآورده شدن بعضى از حاجات را به حضرت معصومهعلیها السلام ارجاع مىدهند. همین روزها آقایى پیش من آمد و گفت: حاجتى داشتم و به زیارت حضرت رضاعلیه السلام مشرف شدم و عرض حال کردم، به من گفته شد: باید بروى قم نزد حضرت معصومه. به قم آمدم و محضر آن حضرت عرض حاجت کردم، حاجتم برآورده شد. مواظب باش ببین کجا هستى، در حرم حضرت معصومهعلیها السلام فرشتگانى هستند که ناظر اعمال و رفتار کسانى مىباشند که آنجا مىروند»
[1]. شوری، آیه 23.
[2]. داستانهای تفسیر نمونه، ص 337.
[3]. سیره ابن هشام، ج 3 و 4، ص 396.
[4]. وسائل الشیعه، ج 16، ص 246، ح 21475.
[5]. کافی، ج 2، ص 74، ح 3.
Halghehsh-fahmidehrafsanjanblog.ir